Låg kunskap om djurvård

Stock.adobe.com

Låg kunskap om djurvård

Var femte svensk (17 %) har skaffat hund eller katt under de senaste tre åren. Samtidigt har många en låg kunskap om djurvård och hur man behandlar vanliga besvär som kan drabba den nya familjemedlemmen.

Även om en stor majoritet av nyblivna hund- eller kattägare anser sig ha hög kunskap om pälsvård (86 %), behandling av fästingbett (84 procent) och mask (82 %) är frågetecknen desto fler vad gäller exempelvis problem med mage, ögon, öron eller munhygienen hos sin hund eller katt.

Har din hund drabbats av orolig mage?

Diarré kan bero på flera saker, som stress, matsmältningsbesvär eller ny kost. Om hunden drabbas av plötsliga diarréer så är det viktigt att ha noga koll på dess allmäntillstånd, eftersom det snabbt kan förändras. En hund med diarré behöver skonkost i små portioner som kan bestå av kokt ris och kokt vitfisk, kyckling eller köttfärs. Ibland kan hunden även behöva vätskeersättning. Vid diarré går det ofta bra att använda något tarmstabilserande preparat som finns att köpa hos veterinär eller på apotek.

Har din hund fått ett sår?

Om ditt husdjur får ett sår är det viktigt att du behandlar såret så tidigt som möjligt, för att undvika infektion. Rengör alltid såret med koksaltlösning. Bakterier trivs bra i varm och fuktig miljö, så undvik att stänga in såret med undantag för om djuret vistas utomhus. Annars är det bra om det får luftas så mycket som möjligt. Handlar det om ett djupare sår eller en bitskada behöver en veterinär kontaktas.

Har din hund munproblem?

Det är inte ovanligt att hundar drabbas av dålig andedräkt, tandsten eller plack. För hundar finns ett brett utbud av tillskott, tuggpinnar, tandborstar och tandkräm som hjälper till att motverka plackbildning och tandsten. Det är produkter som också används för att upprätthålla en god munhygien hos hundar.

Har din hund dålig andedräkt?

Den bästa lösningen för att förebygga problem med dålig andedräkt är att ta väl hand om tänderna med tandborstning. Du bör regelbundet borsta tänderna på din hund – gärna dagligen. Det finns särskilda tandkrämer som är smaksatta för att passa hundens preferenser. Det går också bra att använda enbart vatten. Välj en tandborste som matchar storleken på din hund. Tandtugg och ben kan delvis bidra till att hålla tänderna i form, men tänk på att det också innebär extra kalorier.

Har din hund öronproblem?

Ibland kan man uppleva att hunden har en dålig lukt i örat eller ofta kliar sig i örat – det kan bland annat bero på en ökad tillväxt av svamp och bakterier. Det finns produkter som balanserar mikrofloran i örat, vilket kan ta bort den dåliga lukten. Om din hund har en infektion som har utvecklas till öroninflammation är symtomen ofta svårare – till exempel kan du märka det genom att hunden skriker, tappar aptiten, får feber eller får torr nos. Öronen är känsliga och felbehandlingar kan leda till allvarliga problem. Därför är det viktigt att aldrig starta en behandling utan att en veterinär först har undersökt ditt djur.

Är din hund rädd och/eller orolig?

Separationsångest, stress över resor eller evenemang – förändringar i vardagen kan innebära oro för våra fyrbenta vänner. Du kan börja med att ge ditt husdjur lugnande fodertillskott inför en förändring i vardagen. Även lugnande doftferomoner kan vara ett bra alternativ. Feromoner finns naturligt i hundens näshåla och har en lugnande effekt på djur. För lite motion och stimulans kan också vara en orsak till oro, vilket är relativt lätt (och roligt) att åtgärda.

Topp 7 besvär som nyblivna hundägare har låg kunskap om:

• Dålig andedräkt (42 %)
  • Problem med mun och tänder (41 %)
  • Problem med ögon och öron (40 %)
  • Orolig mage (37 %)
  • Loppor/ohyra (36 %)
  • Rädsla och oro (33 %)
  • Sårbehandling (31 %)

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på 4 200 intervjuer med allmänheten 18–79 år i Sverige. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan den 5 och 20 januari 2023.