Helene Öberg blir ny generalsekreterare

Foto: Svenska Brukshundklubben

Helene Öberg blir ny generalsekretare

Den 1 januari 2024 tillträder Helene Öberg tjänsten som generalsekreterare på Svenska Brukshundklubben. Helene har tidigare arbetat som statssekreterare på två olika departement och som generalsekreterare på andra organisationer.

– Helene är som klippt och skuren för vår verksamhet med sin erfarenhet av komplexa organisationer och engagerade människor. Det, i kombination med det faktum att allt kretsar kring våra hundar, har Helene som hundägare en djup förståelse för, berättar förbundsordförande Christer Erixon.

Helenes yrkeserfarenhet är omfattande och gedigen med uppdrag både internationellt och nationellt.

– Jag har en bakgrund som chef i civilsamhället och har haft rollen som generalsekreterare tidigare. Under åren 2014-2021 arbetade jag som statssekreterare i Regeringskansliet. De senaste åren har jag studerat ledarskap och ledning på Försvarshögskolan, säger Helene Öberg.

Helene tillträder som generalsekreterare för Svenska Brukshundklubben den 1 januari 2024 men ser redan nu fram emot sitt uppdrag.

– Jag vill bidra med ett tryggt ledarskap för förbundskansliet så att vi kan vara ett stöd för alla organisationens medlemmar och verksamheter. Jag vill också gärna bidra med mina erfarenheter av ökad synlighet och goda relationer med politiken och andra uppdragsgivare, säger Helene Öberg.

Även förbundsstyrelsen ser fram emot ett samarbete med Helene. Förbundsordförande ser väldigt ljust på framtiden för vår organisation.

– Jag måste villigt erkänna att jag gått med ett större och större leende på läpparna allt eftersom dagen har gått. Efter en fantastisk helg i Lindesberg i samband med SM för brukshundar och ett mycket givande FS-sammanträde, i kombinationen med att vi under dagen lyckats knyta Helene till oss, så känns det som att inget kan stoppa oss nu, säger Christer Erixon.

Helene är gift och har tre barn, varav två fortfarande bor hemma, samt en hund som heter Bonnie. Fritiden ägnas gärna åt ridning och hennes stora kulturintresse. Som tonåring var Helene aktiv i Hässleholms Hundungdom och första besöket till Stockholm var när klubben tillsammans åkte till Stockholm Hundmässa.