Häng med på Hundens vecka

Stock.adobe.com

Häng med på Hundens vecka!

Den 11–17 september är det Hundens vecka, en fest i tassarnas tecken för Sveriges alla hundägare och deras hundar.

Hundens Vecka arrangeras varje år vecka 37 tillsammans med Sveriges hundklubbar som bjuder in till olika roliga och kloka saker som aktiverar både hundarna och deras ägare. Förra året fanns det över 300 olika aktiviteter att välja bland och det kom närmare 5 000 deltagare.

I år kommer det att finnas ännu fler aktiviteter och det är ett fantastiskt tillfälle för alla hundägare att träffas, utbyta erfarenheter och lära av varandra.

Under Hundens vecka genomför Svenska Brukshundklubben en hundmarsch på distans. Ett kul arrangemang för alla som vill röra sig på tillsammans med sin hund och få tips på olika övningar. Sveriges Hundungdom och brukshundklubbar runtom i landet arrangerar också olika aktiviteter. Här kan du läsa mer om de olika aktiviteter som anordnas runt om i landet.

Tre aktivitetstips

• Gör ett godisträd! Hitta ett träd, kila in godis i stammen och gör höga och låga gömmor. Släpp fram hunden till trädet och låt den använda sin fantastiska nos för att hitta alla godbitar.
  • Ha alltid lite godis i fickan för att kunna göra olika tricks på promenaden.
  • Lek kurragömma med en familjemedlem och låt sedan hunden leta rätt på personen

Hundens vecka

Hundens vecka startades 2016 och arrangeras av Studiefrämjandet. Visionen är att alla hundägare ska ha ett aktivt liv med sin hund vilket i sin tur bidrar till en bättre folkhälsa. Förhoppningen är att hundägare runt om i Sverige får upp ögonen för alla roliga aktiviteter som erbjuds på alla hundklubbar och föreningar. Hundens vecka sker i samarbete med Svenska Kennelklubben, Sveriges Hundungdom och Svenska Brukshundklubben.