Folkfest i tassarnas tecken!

Bild: Adobe charlysteiner

Folkfest i tassarnas tecken!

Snart är det äntligen dags för Hundens vecka igen! Program och deltagare står redo att möta alla besökare med intressanta föreläsningar, imponerande uppvisningar och andra roliga aktiviteter för både människor och hundar.

Tanken med Hundens vecka är att hundklubbarna ska få möjlighet att visa sin verksamhet mot både egna medlemmar och blivande medlemmar.

– Nu gäller det att vi hjälper hundägarna att aktivera sina hundar så både husse, matte och hunden mår bra och har roligt. Hundar är framavlade för att göra olika saker och gillar att få uppgifter. Men det kan vara svårt som hundägare att komma på utmaningar till sin hund och då kan vi hjälpa till, säger Lisa Holmberg, utvecklingsledare på Studiefrämjandet.

– Det är våra kunniga hundklubbar som själva är med och bidrar till programmet. De sitter på värdefull expertis och vi är glada att kunna få visa upp deras verksamheter, säger Annika Hamilton Enhetschef Natur & samhälle.
Hundens vecka startade 2016 och antalet intresserade besökare har ökat år för år. Den lockar både besökare som annars inte är på klubbarna och ”gamla” medlemmar och ledare som återvänder och blir aktiva igen.

– På hundklubbar från Häverö i norr till Södertälje i söder finns möjlighet att prova olika hundsporter, till exempel rallylydnad och agility. Flera klubbar har också uppvisningar med möjlighet att ställa frågor till instruktörer. Årets stora nyhet är hoopers, en sport där hunden ska ta sig runt en bana med bågar och tunnlar. Lite som agility fast utan hopphinder. Hoppas vi ses på någon av alla aktiviteter, avslutar Lovisa Palmblad.

Läs mer om vilka aktiviteter Brukshundklubben erbjuder här!

På Studiefrämjandets hemsida hittar du fler än hundra olika aktiviteter inom ramen för Hundens vecka här!

Hundens vecka inträffar alltid vecka 37 i början av september och sker i samarbete med Studiefrämjandets medlemsorganisationer Svenska Kennelklubben, Sveriges Hundungdom och Svenska Brukshundklubben och alla deras föreningar och hundklubbar som väljer att delta.