Akut brist på veterinärer i sommar

Bild: Adobe Monkey Business

Akut brist på veterinärer i sommar

Liksom förra sommaren är det även i år brist på veterinärer enligt Distriktsveterinärerna. De uppmanar djurägare att förbereda sig på ett ansträngt läge i delar av landet under vissa perioder i sommar.

Inför den kommande sommaren uppmanar Distriktsveterinärerna alla djurägare att vara aktiva och undersöka hur tillgången till veterinär service ser ut där de bor. Sjuka djur kommer att prioriteras och olika mottagningar kommer att hjälpas åt. Djurägare måste dock vara beredd på att det kan ta längre tid och bli nödvändigt med längre resor än vanligt.

– Det är en fruktansvärd situation att hamna i som hundägare, att behöva ringa runt till veterinärmottagningarna för att hitta vård åt sitt akut sjuka djur och få beskedet att de inte kan ta emot hunden på grund av resursbrist. Den här situationen är inte värdig ett land som Sverige och den måste få en lösning snabbt, säger Kees de Jong, vd för Svenska Kennelklubben.

Om din hund verkar sjuk:

• Om du är orolig, tveka inte att kontakta din hunds uppfödare för att fråga om råd! Tillsammans har uppfödarna inom Svenska Kennelklubben flera hundra år av hunderfarenhet. De har sett det mesta och kan stötta dig med råd om du blir orolig över något. Du kan även hitta kontaktuppgifter till andra uppfödare av just din hundras via SKK:s webbsida www.köpahund.se.
  • Om du bestämmer dig för att det nog ändå är bäst att kontakta veterinär, kanske ett digitalt möte med en veterinär kan bespara dig många timmar i väntrummet på en klinik. Du kan till exempel kolla med ditt försäkringsbolag om de rekommenderar eller har avtal med någon särskild digital veterinärtjänst.
  • Skulle du ändå behöva åka in till en veterinär, kan du få hjälp med att hitta en fysisk klinik som har öppet till exempel via plattformen www.Vetpris.se.