Stressäkra med en DjurID-registrering

Pressbild

Stressäkra med en DjurID-registrering

Vill du vara säker på att din hund kan hittas dygnet runt om den kommer bort? Genom Svenska Kennelklubbens DjurID är registrerade djur sökbara årets alla dagar, både i Sverige och på resa utomlands.

Sedan den 1 januari i år är det lag på att katter ska registreras i Jordbruksverkets register, något som gällt för hundar sedan 2001. En registrering i Svenska Kennelklubbens DjurID är däremot helt frivillig.

– Alla djurägare som någon gång tappat bort sin hund eller katt vet hur jobbigt det är att vänta och hoppas på att de ska komma hem igen. Att registrera sin hund eller katt i DjurID är ett enkelt och billigt sätt att öka chansen och snabba upp processen, säger Petra Waleij, chef för registreringsavdelningen på Svenska Kennelklubben.

Den som hittar en hund eller katt kan själv söka efter ägaren direkt i DjurID eller ringa till SKKs servicetelefon. Alla veterinärer kan också läsa av chip och vissa hundar och katter kan även ha ID-numret tatuerat i örat.

Alla valpar som är registrerade i Svenska Kennelklubben har redan fått sin registreringsavgift i DjurID betald av uppfödaren och den nya ägaren behöver då bara meddela sina uppgifter till registret. Även oregistrerade hundar samt katter är välkomna i DjurID-registret, mot en avgift. För hundar är avgiften 90 kronor och för katter 90 kronor vid onlineregistrering via Mitt SKK, annars 140 kronor. Här kan du registrera din hund.

3 fördelar med SKKs DjurID

• DjurID är tillgängligt dygnet runt. Registret är sökbart för alla och i de fall ägaren valt att inte ha sina uppgifter online, går registret att nås på telefon dygnet runt. Polisen har direkttillgång.
  • DjurID driver två separata Facebookgrupper, en för hundar och en för katter, för efterlysningar av djur eller av djurägare.
  • Genom SKKs medlemskap i Europetnet är hundar och katter som är registrerade i DjurID sökbara genom Europetnets gemensamma europeiska databas, om djuret kommer bort under en utlandsresa. Europetnet används av djurhem, veterinärer och polis i Europa.