Hundfest - Agility-SM i Stockholm

Stock.adobe.com

Hundfest – Agility-SM i Stockholm

Den 30 juni till 2 juli står Stockholm värd för Sveriges största agility-SM någonsin. Här kommer 500 hundar av alla raser och storlekar göra upp om titeln svensk mästare.

Det är första gången på 12 år som agility-SM hålls i Stockholm och arrangör denna gång är Väsby Brukshundklubb. Agility är en av de största sporterna inom hundsport och kanske den allra roligaste att titta på. Den är snabb, spännande och lätt att förstå där den som har minst fel och snabbast tid vinner.

Agility-SM bjuder på såväl fartfyllda tävlingar med agility på toppnivå och kringaktiviteter för både besökare och tävlande. Besökarna får bland annat möjlighet att själva prova på agility, besöka kloskolan vid hundspat, gå tipspromenad, botanisera bland alla utställare och försäljare och njuta av god mat eller en fika.

Under ett års tid har alla utövare i Sverige fått möjligheten att kvala både i lag och individuellt till SM. Totalt tävlar 500 hundar av alla raser och storlekar i 1 600 starter. Den yngsta deltagaren är 9 år och den äldsta långt över pensionsåldern. Många tävlar runt om i Europa och flera är med i svenska landslaget.