Hundbeteende i fokus på internationellt möte

Pressbild

Hundbeteende i fokus på internationellt möte

Diskussioner om hundbeteende stod i centrum när åtta europeiska kennelklubbar samlades för samtal i Stockholm på alla hjärtans dag.

Samtalen berörde även ämnen såsom EU-kommissionens förslag till nya regler om välfärden för hundar och katter samt den möjliga användningen av artificiell intelligens i screening för höft- och armbågsdysplasi.

Varje kennelklubb presenterade data angående valpregistreringar, medlemskap och andra aktiviteter under 2023. Alla länder upplevde minskningar i registreringsantal efter pandemin. Vissa kennelklubbar noterade en stabilisering på förpandemiska nivåer medan andra sa att antalet hade sjunkit under det tidigare normala.

Gruppen av åtta kennelklubbar är ett löst sammansatt samarbete som baseras på att verka under ungefär liknande förhållanden och möta samma utmaningar. De nuvarande deltagarna inkluderar Danmark, Frankrike, Finland, Tyskland, Italien, Nederländerna, Norge och Sverige.

Deltagarna diskuterade också några av sina respektive kommentarer angående EU-kommissionens förslag till nya regler om hundars och katters välfärd och spårbarhet. Svenska Kennelklubbens kommentarer lämnades in den 16 februari.

– Att kunna diskutera regler och bestämmelser som vi alla behöver följa är av stort värde, särskilt eftersom vi också får kontext och detaljer från varje land. Det ger alla en bättre förståelse för de utmaningar som varje individuell kennelklubb står inför, säger Kees de Jong, Svenska Kennelklubbens vd.

Dag två inkluderade en utflykt till Stockholms Hundsportcentrum där deltagarna fick en inomhusdemonstration av BPH (Beteende- och Personlighetsbedömning för Hundar). Bedömningen utförs normalt utomhus och alla testplatser måste ha exakt samma layout för att säkerställa att resultaten är jämförbara. SKK har utvecklat programmet som har varit igång sedan 2012.

Mötet fortsatte sedan med en presentation av den norska kennelklubbens korsningsprojekt för cavalier king charles spaniel. Projektet följer ett förbud mot avel av cavalierer i Norge.

Andra diskussionspunkter inkluderade jämförelser av regler och praxis kring screening för höft- och armbågsdysplasi, minimiålder för avel och hanteringen av icke-erkända pälsfärger.
DNA och AI identifierades som potentiella samarbetsområden. Användningen av AI diskuterades också i relation till screening för höft- och armbågsdysplasi.

Bildtext: Representanter från kennelklubbar i Danmark, Frankrike, Finland, Tyskland, Italien, Nederländerna och Sverige.