Hundutmaningen skapar rörelseglädje

Pressbild

Hundutmaningen skapar rörelseglädje

Hundutmaningen är en rikstäckande utmaning för alla elever på Realgymnasiet som främjar både rörelse, hälsa, glädje och studier.

Hösten 2022 startade Erica Axelsson och Katarina Nyberg, lärare på Naturbruksprogrammet Hund i Sundsvall en ny utmaning, Hundutmaningen. Sju skolor deltog vid starten och intresset är fortsatt högt. I höst tar Realgymnasiet Stockholm över stafettpinnen för nya utmaningar till nästa läsår.

– Vår grundtanke med projektet var att skapa rörelseglädje och motivation till träning hos våra elever. Vi ser att många av våra ungdomar är väldigt stillasittande och när man rör på sig regelbundet, så främjar det även studierna. Det är väldigt viktigt för oss att Hundutmaningen är en mix av uppgifter så att den passar för alla, med eller utan hund, berättar Erica.

Som klass väljer man från en lista med femtio olika utmaningar som genomförs tillsammans på frivillig basis. Utmaningarna genomförs i den takt man vill under en period på till exempel två månader. Tiden kan variera mellan olika skolor. Utmaningarna innehåller olika poängskalor och bredd för att kunna utföras av alla elever som går utbildningen, med eller utan hund.

Inspirerade av Matfors Brukshundklubb

Några exempel på utmaningar är jägarvila i två minuter med eller utan hund, 15 armhävningar, kasta bollar i hink med hund sittandes bredvid eller att hund och förare kryper tillsammans i minst 10 sekunder.

– Vi hoppas att eleverna finner glädje i rörelse och hundträning. Att de upptäcker vilken fin kombination det är. Inte minst ger det även positiva effekter på studierna. Vi hoppas att de ser spänningen i helheten med en rikstäckande aktivitet som vi gör tillsammans, säger Katarina.

Erika vill också gärna lyfta den unika ”utmaningslista” som de har fått låna av Matfors Brukshundklubb.

­– De har många eldsjälar med mycket kunskap och stor drivkraft. Listan kommer från deras aktivitet ”Matfors Dogathlon” och vi vill verkligen passa på att skicka ett stort tack till dem!