Unga djurägare känner stark oro för sina husdjur

Pressbild

Unga djurägare oroar sig mest för sina husdjur

Hela åtta av tio husdjursägare är mer eller lika orolig över sitt husdjur som för andra familjemedlemmar, enligt en undersökning. Unga djurägare mellan 18–39 år oroar sig allra mest för sina husdjur. Men är oron befogad?

Att vara orolig över sitt barn är som alla vet en del i att vara förälder. Det omfattar även oron över andra i nära relationer, som åldrande föräldrar eller sin partner. Ett visst mått av oro kan vara bra, men det får inte ta över glädjen det ger att leva tillsammans med ett husdjur. Att lära sig att läsa djurets signaler kan vara en väg att hantera sin oro.

– Det är förvånande att så många djurägare oroar sig över sina husdjur, till den grad att det är jämförbart med oron över andra familjemedlemmar. Jag skulle säga att i de flesta fall är oron obefogad. Ta makten över din oro genom att lära dig att läsa av djurens beteende och vilka åtgärder som eventuellt kan behövas, säger Patrik Olsson, hundexpert på Agria.

Den största anledningen till oro är att djuret är sjukt eller har ont någonstans enligt 44 procent av djurägarna. Genom att lära sig vilka tecken som tyder på tidig ohälsa kan det vara lättare att hantera sin oro.

– Hundar brukar vara ganska bra på att kommunicera om de inte mår bra. Små tecken att vara uppmärksam på kan vara att djuret drar sig undan resten av familjen. Att den är mer passiv när den är vaken och att den sover mer än vanligt. Förändrad aptit är ett annat tecken på att något inte är helt ok, säger Patrik Olsson.

Om hunden har ont i magen kan den antingen försöka hålla sig nära sin husse eller matte, eller tvärtom, dra sig undan och vilja vara ifred.

Aktivera hunden med enkla tricks

Att djuret är understimulerat oroar sig 27 procent för. Hundar som inte får jobba tillräckligt med sin hjärna eller får för lite motion kan bli understimulerade.

– Aktivera hunden med ganska enkla tricks när den visar sig leksugen. Bädda in små godisar i en handduk som knyts ihop och göm godisar på fler ställen. Träna på ett nytt tricks med glad röst och mycket beröm. Utomhus går det att göra hundpromenaden mer spännande genom balansgång över stock och sten, gömma saker eller personer som hunden får nosa upp och låta den använda sina sinnen, säger Patrik Olsson.

Runt 13 procent av djurägarna oroar sig för djurets psykiska hälsa. Det är inte helt enkelt att avgöra om husdjuret lever ett lyckligt liv, men generellt mår de flesta bra om de äter bra, kan slappna av och får lagom med stimulans. Hundar kan visa att de har ont eller mår dåligt genom att bli avvisande som att morra eller bita.

Undersökningen bland 800 hund- och kattägare är utförd av Xtreme på uppdrag av Agria.