Söndagspromenad för social träning

Foto: Adobe Stock

Söndagspromenad för social träning

Många hundar är ensamma och träffar inte så många andra hundkompisar. Det är något Osby Brukshundklubb vill ändra på genom sina söndagspromenader. Den första promenaden lockade 26 hundar och hundägare som gick runt i skogen kring Brukshundsklubben under ledning av instruktörerna och domarna Pia och Nalle Ortscheid skriver Norra Skåne.

Det var en hel del skällande i början, men efter ett tag hittade alla hundar sin plats i flocken. Syftet är just att ge hundarna social träning och få dem att inse att det inte är så farligt att träffa andra hundar. Efter en timme bjöds tvåbeningarna på fika i klubbhuset. Hundarna fick vatten och sedan vila i bilarna. Tanken är promenaderna ska fortsätta tre, fyra söndagar till.