Räddningshunden Killian får SKKs Hedersutmärkelse

Pressbild

Räddningshunden Killian får SKKs Hedersutmärkelse

Golden retrievern BeLutraces Killian fick Svenska Kennelklubbens Hedersutmärkelse för sina insatser som räddningshund bland annat vid jordbävningskatastrofer.

Utmärkelsen ska ges till en hund som utfört en unik insats som inte kan belönas inom någon av Svenska Kennelklubbens existerande utmärkelser. Killian hittade bland annat 18 personer vid liv efter den svåra jordbävningen i Turkiet tidigare i år. Tillsammans med husse Kiril Hristov var han även nyligen i Marocko på uppdrag.

– Den insats som Killian gjort och gör är helt fantastisk. Som Sveriges största organisation för hundar och hundägare ville vi självfallet vara med och hylla hans arbete, säger Britt-Marie Dornell, ordförande för Svenska Kennelklubben.

Priset delades ut på Stockholm Hundmässa. Utmärkelsen mottogs endast av husse Kiril Hristov eftersom huvudpersonen sitter i hemkarantän efter resan till Marocko.

Killian är utbildad till Räddningshund vid Svenska Brukshundklubben. Kiril Hristov berättar att det var med stor tvekan han gav med sig när barnen började tjata om hund. Men om det skulle bli en hund i familjen så skulle det åtminstone vara en arbetande hund. Killian hittade de i Värmland hos Jan och Kristina Berglund på kennel BeLutraces.

– Min pappa höll på med räddningshundar i Bulgarien och som liten var jag ofta figurant när de tränade hundarna. Jag ville ha en trygg, självständig och uthållig hund med de rätta genetiska förutsättningarna. Golden passar mig för den är lugn, som jag, säger Kiril Hristov.

Efter den 18 månader långa räddningshundutbildningen på SBK blev Killian certifierad. Han har även genomfört Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskaps kurs för att ingå i den nationella räddningshundstyrkan. Resorna till Turkiet och Marocko har dock gjorts ideellt. Resan till Turkiet bekostades till exempel genom en insamling av Blåljus i samverkan.

Numera ingår Killian i ett räddningsteam för organisationen Hasen Sverige. De 10 000 kronor i prissumma som medföljer Svenska Kennelklubbens Hedersutmärkelse ska gå till räddningsteamet, säger Kiril Hristov. Teamets sju hundar och förare kan åka utomlands med mycket kort varsel om en jordbävning inträffar.

Förutom diplom, statyett och prissumma fick Killian även ett års förbrukning av hundfoder från Royal Canin. Killian ingår också i Agrias hjältehundar.