Ny aktivitetsbana på skogspromenaden

Karlshamns brukshundklubb har tecknat ett avtal med Karlshamns kommun om att få använda motionsslingan i Stenbackaskogen som en aktivitetsbana för hundar och hundägare.

Motionsslingan i Stenbackaskogen är 1,8 kilometer lång. Där utnyttjas stock, sten och träd och skyltar har satts upp med både bild och instruktion. Vimplar märker ut banan. Ett träd har blivit godisklättrarträd där ägaren gömmer hundgodis och hunden söker genom att klättra.

– Banan är bra både för hund och hundägare. Promenaden blir trevligare och det är bra för hundarna att utveckla sina kroppsfunktioner och sin koordination, säger Magdalena Jansson Berg, som testat banan med sin västgötaspets Gordon, till Blekinge Läns Tidning.