Nollvision för hundattacker

Stock.adobe.com

Nollvision för hundattacker

Reglera hundaveln så att oseriösa uppfödare kan stoppas och gör konsekvenserna mer kännbara för hundägare som inte sköter sig. Det är budskapet i en skrivelse från Svenska Kennelklubben till riksdagens Miljö- och jordbruksutskott med anledning av motion 2023/24:90 Förbud mot kamphundar.

Det var också del av budskapet i SKKs remissvar angående EU-kommissionens förslag till lagstiftning gällande hundars och katters välbefinnande samt deras spårbarhet.

– Vi vill ha en nollvision när det kommer till hundars attacker på andra hundar och på människor. Det är våra medlemmars hundar som blir attackerade, skadade och tyvärr även ibland dödade. Då är ett hundrasförbud inte rätt väg att gå, det riskerar inte bara att bli djupt orättvist, det missar alla attacker som görs av andra hundar, säger Kees de Jong, vd för Svenska Kennelklubben.

För att uppnå en nollvision mot hundars attacker på andra hundar och på människor föreslår Svenska Kennelklubben därför:

• Ett obligatorisk allmänt uppfödarregister, baserat på den modell som EU-kommissionen föreslagit med auktorisering av uppfödare efter inspektion. Dock utan de undantag som gör att en stor del av uppfödarna undantas från uppföljning eftersom uppföljning är nödvändig för att registret ska göra nytta.
  • Att konsekvenserna för hundägarna blir mer kännbara om hunden ställer till skada till följd av överdriven aggressivitet eller överdriven kamplust. Lämpliga myndigheter måste få befogenhet och resurser att gå in tidigare. Låt polisen testa fler hundar och i ett tidigare skede. Återinför speciella hundenheter inom polisen i områden där särskilda behov finns.
  • Förelägganden om koppeltvång och/eller munkorgstvång ska kopplas till hunden, förslagsvis i Jordbruksverkets register via chipnumret. Det ska inte gå att flytta ifrån ett föreläggande. Förelägganden måste följas upp.

Motion: Förbud mot kamphundar

Fredrik Kärrholm (M) har lagt en motion 2023/24:90 om förslag till riksdagsbeslut att utreda ett förbud mot avel och import av kamphundar och andra särskilt farliga hundar som nu bereds i utskott. Riksdagen ställer sig bakom motionen.

Läs mer här.