Hunden – en riktig matchmaker

Pressbild

Hunden – en riktig matchmaker

En ny studie från Agria Djurförsäkring visar att var femte hundägare har träffat nya vänner och till och med hittat kärleken tack vare sina hundar.

Det finns många anledningar till att vi kallar hunden för människans bästa vän. Precis som människan är hundar sociala djur som behöver kontakt med både människor och andra hundar för att blomstra.

För människor finns det många fysiska och mentala hälsofördelar med att ha en hund. Den ger oss trygghet, minskar stress och ensamhet, och gör det dessutom enklare att komma ut, vara aktiv och träffa andra människor.

I en ny undersökning från Agria Danmark fick 442 danska hundägare frågan om de hade träffat en ny partner eller vän tack vare sina hundar. 20 procent svarade att de hade träffat nya vänner genom sina hundar och 2 procent att hunden var orsaken till att de träffat en ny partner. Fyra procent hade träffat både vänner och partners eftersom hunden agerade matchmaker.

Hunden kan hjälpa till att skapa kontakt med nya människor på många sätt. Kanske är det hunden som först blir kompis med en annan hund, till exempel under lek på promenaden, och på så sätt lär även ägarna känna varandra. Eller kanske kommer du i kontakt med nya människor för att de vill hälsa på din hund under en promenad.

Det mer indirekta sättet att få kontakt med andra är genom evenemang, hundklubbar och kurser där människor som delar ett gemensamt intresse för hundar i allmänhet, eller för en specifik hundras eller hundaktivitet, möts. Så låt hunden leda vägen till nya bekantskaper i vår.