Valpens första nyårsafton

Bild: Adobe Sonja

Valpens första nyårsafton

I år firar många valpar och unga hundar sin första nyårsafton och det är svårt att veta hur just din fyrbenta vän kommer att reagera. Här har vi samlat några tips på hur du kan förbereda dig och din hund inför nyårsfirandet.

Många hundar reagerar med rädsla och oro när smällandet tilltar. Genom att vara förberedd inför nyårsfirande kan du skapa en bättre upplevelse för valpen och i bästa fall undvika att den blir skotträdd i framtiden.

Ordna en trygg plats inomhus. När det smäller utomhus är det viktigt att hunden har en trygg plats, gärna ljuddämpad och mörklagd. Förbered genom att skapa ett mysigt krypin för hunden i ett lämpligt rum utan fönster eller ljus- och ljudisolera med hjälp av tjocka gardiner. Placera sedan hundens vanliga bädd samt en radio i rummet och vänj hunden vid att vara där i god tid innan själva nyårsafton. Låt den till exempel vila i rummet med ett gott ben efter promenaderna när den är nöjd, trött och känner sig trygg.

Ta inte ut hunden efter middagstid. Rasta hunden ordentligt tidigt på dagen innan smällandet börjar och ha inte hunden lös under dagarna kring nyår. Se till att adress och telefonnummer är väl utmärkta på halsbandet om hunden av någon anledning skulle komma loss och rymma i ren förskräckelse.

Maskera ljudet från fyrverkerierna. Höj volymen på radion vid tolvslaget för att maskera ljuden från fyrverkerierna. Sätt dig bredvid hunden, klappa och prata lugnande med den. Att vara ensam och rädd är nämligen ingen bra kombination. Ta aldrig med hunden ut runt tolvslaget.

Håll hunden sällskap när det smäller. Bli inte orolig om din hund funderar lite på vad det är som låter utomhus, var bara trygg och lugn själv. En trygg äldre hund kan också vara en god förebild för en liten valp, men att låta en äldre hund som tycker fyrverkerier är obehagliga hålla valpen sällskap under tolvslaget är inte en god idé. Rädslor smittar oerhört lätt och social inlärning går snabbt för unga valpar.

Ta hjälp av feromoner. Hundar som är oroliga kan i vissa fall bli hjälpta av adaptil-halsband med lugnande feromoner som finns receptfritt på apoteket. En del hundar kan också bli hjälpta av att ha på sig bodywrap eller thundershirt under själva nyårstimmarna. Det är ett åtsittande täcke eller plagg, som genom sitt milda tryck över bålen kan ge en lugnande effekt. Om du vet att hunden kan få fullskalig panik av smällandet behöver du dock uppsöka veterinär i god tid för att få recept på lugnande medicin.

(Källa: Agria)