Väljer hund efter personlighet

Har du någon gång funderat över varför vissa personer föredrar vissa hundraser framför andra? En ny studie visar att det helt enkelt kan bero på vilken personlighet man har.

Enligt undersökningar gjorda av The Kennel Club tenderar de som väljer en jack russell att vara mer lojala, medan ägare till cockerspaniels är mer nyfikna och familjeorienterade. Golden retrievers lockar känslomässigt stabila personer som beskriver sig själva som positiva och glada. Ägare till borderterrier är sannolikt charmiga, livliga och sprudlande, medan den som har en staffordshire bullterrier tillhör de mest pålitliga och tillgivna av hundägare.

Organiserade personer som gillar att hålla sig till reglerna gör bäst i att välja en dvärgschnauzer och som ägare till en pomeranian är du oftast utåtriktad och har ett behagligt sätt.

Nästan två tredjedelar av de tillfrågade sa att de hade valt sina hundar utifrån utseende eller efter sitt hjärta snarare än sitt huvud.

– Det ser ut som att det ofta går att berätta ganska mycket om en person utifrån vilken typ av hund de äger. Det är slående hur många människor som omedvetet väljer hundraser med personligheter som matchar deras egen, säger Bill Lambert från The Kennel Club till The Daily Mail.

I studien ingick över 1 500 nuvarande och tidigare ägare till 16 populära raser.