Vad gör din hund i höst?

Bild: Adobe Chalabala

Vad gör din hund i höst?

Allt fler svenskar har utökat sin familj med en ny fyrbent familjemedlem det senaste året, men få har funderat på hur vardagen kommer att te sig när vi väl börjar återvända till kontoret.

Ett husdjur är aldrig en säsongsvara. Det är en älskad familjemedlem som precis som människor har sina utvecklingsfaser och humörsvängningar. Man överger aldrig en familjemedlem, utan stöttar, vänjer sig vid varandra och växer tillsammans.

Arken Zoos årliga barometerundersökning som publicerades tidigare i år visade att över en tredjedel av svenska hundägare inte har planerat inför hösten då de återgår till sina arbetsplatser. Upp till 36 procent av svenska husdjursägare planerar att lämna hunden ensam under arbetsdagen. Dessutom har två av fem (40 procent) tränat sin hund på att vara ensam längre än fem timmar.

Enligt de allmänna skötselråden från Jordbruksverket bör en hund rastas minst var sjätte timme dagtid. Valpar och äldre hundar bör rastas oftare. Då återgången till vardagen kan vara tuff efter semestern är det viktigt att planera ordentligt så att processen sker så smidigt som möjligt både för ägare och husdjur. Detta görs bäst genom att ensamträna sitt husdjur och bestämma hur det ska tas om hand, kanske är ett hunddagis eller en hundvakt ett alternativ.

– Husdjur fäster sig snabbt vid sina familjer och djurs tidsuppfattning är inte som vår, några minuter kan kännas som en evighet. En hund som haft sin familj hemarbetandes under pandemin behöver tränas för att lämnas hemma och ska inte vara ensam en längre tid. Det är viktigt att vardagspusslet är löst för många år framåt innan du skaffar ett husdjur. Att skaffa ett husdjur är ett åtagande och målet måste vara att spendera så mycket tid som möjligt ihop, inte bara en timme på morgonen och en timme på kvällen, säger Sarah Frelin Ekvall, marknadschef på Arken Zoo.

Har du arbetat hemma och ska tillbaka till kontoret? Här är några tips på hur du tränar ditt husdjur att vara ensam efter pandemin.

• Kom ihåg att husdjur inte har samma tidsuppfattning som vi, några minuter kan kännas som en evighet.
  • En vuxen hund som före pandemin var tränad till att klara sig ensam ett tag, mår bra av att träna på att vara ensam igen innan du återgår till kontoret.
  • Enligt Jordbruksverket bör en hund rastas minst var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar bör rastas oftare.
  • Om din hund aldrig har behövt vara ensam tidigare kan en bra början vara att placera den tillsammans med leksaker, bädd och vattenskål bakom en hundgrind. På så sätt kan hunden fortfarande se dig, men inte komma fram till dig. Om hunden börjar skälla, krafsa på golvet eller ställer sig med tassarna upp mot grinden, uppmärksamma den inte. När hunden märker att den inte får din uppmärksamhet genom att väsnas, lägger den sig troligtvis ner för att vila. Öppna grinden först när hunden har lugnat ner sig. Undvik stora känsloyttringar när du öppnar grinden för att undvika att associera avskildheten med starka känslor.
  • När ovanstående steg fungerar bra och har upprepats under en period, kan du testa att gå in i ett annat rum. Börja med 1 minut och öka med 3 minuter, 5 minuter, 7 minuter och så vidare.
  • Prova att gå till affären och lämna hunden hemma, men var inte för snabb med att öka tiden. Låt det ta sin tid för att uppnå bäst resultat för både hunden och dig.