Svinpest påverkar brukshundklubbar

Stock.adobe.com

Svinpest påverkar brukshundklubbar

Svinpesten och de restriktioner som har införts har gjort att det har blivit svårare att träna och att ha tävlingar. För Fagersta Brukshundklubb har det bland annat inneburit att man tvingats ställa in två tävlingar. Läs mer om vad restriktionerna innebär.

Klubbens ordförande Carina Åkerlind säger i en intervju med P4 Västmanland att medlemmarna inte längre kan träna i skogen eller träna med lösa hundar på klubben.

– Vi har också fått ställa in tävlingar vilket är besvärligt. Ligger restriktionerna kvar till våren kommer vi få stängsla in alla planer för att hålla borta vildsvin och andra djur. Men än så länge avvaktar vi eftersom vi inte har några fler tävlingar den här säsongen.

Afrikansk svinpest har konstaterats i Fagersta kommun i Västmanlands län. I den smittade zonen finns regler som måste följas för att hindra smittspridning. Afrikansk svinpest är en smittsam och dödlig sjukdom som drabbar vildsvin och grisar, men inte människor eller andra djurslag.

Restriktionerna har införts för att vildsvinen inte ska störas så att de rör sig ut ur zonen och sprider smittan vidare till andra områden, och för att människor inte ska sprida smitta vidare via skor, redskap med mera.

Alla aktiviteter där människor vistas i skog och mark utanför markerad tomtgräns och utanför etablerad tävlingsbana är förbjudna. Det gäller även sportevenemang, sammankomster och offentliga tillställningar. Det är också förbjudet att släppa hundar lösa i skog och mark och att som obehörig vistas i vildsvinshägn eller inhägnader för tamgrisar.

Om du eller din hund varit i området som räknas tillhöra den smittade zonen ska du:

• Desinficera dina skor.
  • Tvätta dina kläder.
  • Tvätta din hund ordentligt, även halsband eller annan utrustning som hunden haft på sig.
  • Tvätta även din bil, framför allt underrede och hjulhus, om du kört på skogsvägar där smittade vildsvin kan ha rört sig.