Sveriges bästa vandringsleder

Foto: Adobe Stock

Sveriges bästa vandringsleder

Att vandra är bästa sättet att upptäcka Sverige, vare sig du väljer att göra dagsutflykter eller vara borta längre. Och det är inte bara skönt för dig – din hund kommer också att älska möjligheten att få upptäcka nya dofter och äventyr. Här tipsar vi om några leder, både för dig som är nybörjare och dig som är van att vandra.

• Höga kustenleden är en 129 kilometer lång vandringsled i Örnsköldsviks kommun. Leden sträcker sig från den välkända Högakustenbron och ända upp till Örnsköldsvik. Här finns allt från sandstränder, klippor och urskog till en enastående kustlinje och nationalpark.
  • Höglandsleden är en 44 mil lång vandringsled som sträcker sig genom fem kommuner. Här vandrar du genom det småländska höglandet och kan njuta av både vacker natur och kulturhistoriska platser. 1120Här dominerar åkrar, ängar och hagar, men räkna med att klara av många höjdmeter både uppåt och neråt – något som gör att leden bjuder på delvis krävande vandring.
  • Siljansleden är en 34 mil lång led som går runt Siljan och Orsasjön i Dalarna. Här möts du av ett storslaget landskap med mäktiga skogar och höjder på upp till 400 meter. Det finns gott om småtjärnar och mindre sjöar som går att bada eller fiska i. Leden är lättillgänglig och en stor del av vandringen sker på gamla fäbodstigar.
  • Bohusleden är en 37 mil lång vandringsled som är uppdelad i 27 etapper. Den sträcker sig ända från Lindome i söder till Strömstad i norr, med möjlighet att ansluta till andra leder. Både i mellersta och norra Bohuslän har du exempelvis möjlighet att ansluta till Kuststigen som även leder in i Norge.
  • Sörmlandsleden är Sveriges längsta led och erbjuder hela 100 mil vandring. Här kan du vandra genom djupa skogar, över tvära bergknallar, se glittrande sjöar och besöka

kulturbygd. Leden är indelad i cirka 100 etapper med olika svårighetsgrader. Här finns både krävande och enklare sträckor som passar perfekt för vardagsmotion.

• Upplandsleden är en 40 mil lång vandringsled som är uppdelad i fyra avsnitt och 31 etapper. Vandringen går genom unik fornminnesbyggd, orörda skogar och spegelblanka sjöar. Här hittar du bland annat kyrkor och slott med mycket historia, samt sällsynt fauna och flora.
  • Skåneleden med sina 125 mil är uppdelad i fem delleder som ger dig möjlighet att uppleva Skånes omväxlande natur och rika kulturutbud. Välj bland över 100 etapper och ge dig ut i det skånska landskapet – över dagen eller för en längre vandring. Både nybörjare och experter kommer hitta inspirerande leder att njuta av.