Sverige tar bort undantagsreglerna för djur från Ukraina

Foto: AdobeStock

Sverige tar bort undantagsreglerna för djur från Ukraina

Den 1 september återgår Sverige till de ordinarie reglerna för att ta in sällskapsdjur från Ukraina. Det innebär att alla ukrainska hundar, katter och illrar som inte uppfyller införselkraven avvisas vid den svenska gränsen. Det skriver Jordbruksverket i ett pressmeddelande.

Ukraina har nu meddelat EU-kommissionen att det finns möjlighet för djurägare att uppfylla EU:s krav för att resa med sällskapsdjur till länder inom unionen. Medlemsländerna har därför fått i uppdrag att återgå till de ordinarie införselkraven, som innebär att hundar, katter och illrar måste ha ID-märkning, rabiesvaccination, skyddande antikroppar och korrekta dokument för att få komma in i ett EU-land. Detta för att minimera risken för spridning av rabies.
Flera länder har redan återgått till ordinarie regler. Sverige har valt att vänta med återgången till den 1 september eftersom det tar tid att nå ut med informationen till alla berörda. Det menar Jenny Lejonberg, ställföreträdande enhetschef på Jordbruksverket.
– Vi vill ge människor en chans att hinna förbereda sig på de ordinarie kraven. Vi bedömer att detta är den bästa lösningen för både flyktingarna och smittskyddet i Sverige, säger hon i pressmeddelandet

Kan påverka djur som redan är här

Till och med den 31 augusti gäller de undantagsregler som infördes för drygt ett år sedan. Under hela sommaren fortsätter alltså svenska veterinärer, berörda myndigheter och organisationer att hantera hundar, katter och illrar från Ukraina på samma sätt som nu.
För att ett djur som redan vistas i Sverige, eller kommer hit innan den 1 september, ska omfattas av undantagsreglerna behöver det kontrolleras av veterinär senast den 31 augusti. Det gäller dock inte om djurägaren redan har besökt en veterinär med djuret eller om djurägaren har fått ett skriftligt beslut från Jordbruksverket där det står vad hen behöver göra.
– Vi ber därför alla som kommer i kontakt med ukrainska flyktingar som har en hund, katt eller iller att uppmana dem att ta sitt djur till en veterinär, säger Maria Cedersmyg, smittskyddshandläggare.

1 500 djur har kontrollerats

Undantagsreglerna har inneburit att Sverige liksom övriga medlemsstater har låtit ukrainska flyktingar ta med sina sällskapsdjur in i EU även om djuren inte uppfyller införselkraven. För att minimera risken för att rabies ska komma in i Sverige har Jordbruksverket vidtagit smittskyddsåtgärder för dessa djur, i de flesta fall hemisolering i fyra månader.
Enligt Tullverkets och Jordbruksverkets bedömningar har 4–5 procent av flyktingarna från Ukraina haft med sig sällskapsdjur. Den 3 juli visade Jordbruksverkets statistik att drygt 1 500 kontroller av ukrainska sällskapsdjur har gjorts.