Svenska hundar leder försäkringsligan

Pressbild

Svenska hundar leder försäkringsligan

Svenska hundar och katter är mest försäkrade i världen och trots tuffa ekonomiska tider fortsätter svenskarna att prioritera sina djurförsäkringar. Det visar en färsk Sifo-undersökning från försäkringsbolaget Dina Försäkringar.

Ett tydligt bevis på hur mycket svenskarna älskar sina husdjur är hur väl skyddade de är i händelse av skada eller sjukdom. Försäkringsgraden för husdjur i Sverige är så hög som 78 procent, enligt Dina Försäkringars undersökning.

Även djur som inte kostar mycket, och ibland inte heller lever särskilt länge, är i många fall försäkrade. Efter häst, hund och katt är reptiler (43 %), gnagare (25 %) och fåglar (22 %) de mest försäkrade husdjuren. Var tionde (11 %) har också sina akvariefiskar försäkrade.

Bland hundar och katter är 95 respektive 69 procent försäkrade. Det är flest i hela EU och troligtvis i hela världen. Som exempel är försäkringsgraden för hundar och katter i Storbritannien 42 procent och i USA 67 procent.

Men trots den redan höga försäkringsgraden ser Anita Moliis Larsson, försäkringsexpert på djur hos Dina Försäkringar, att allt fler hund- och kattägare försäkrar sina djur.

– En viktig förklaring är att dagens veterinärvård blivit mer avancerad och att färre djur behöver avlivas. Har man inte någon försäkring kanske man tvingas välja att antingen skuldsätta sig eller avliva en familjemedlem. Det är ett beslut många vill slippa att ta.

Yngre personer prioriterar djurförsäkringar mest. Bland 18–34-åringar är siffran hela 86 procent, att jämföra med 74 respektive 79 procent i åldersgrupperna 35–55 och 56-79 år. Djurförsäkringen är också något viktigare för kvinnliga djurägare; 81 procent mot 75 procent av männen.

Mest försäkrade husdjuren

• Häst, 99 %
  • Hund, 95 %
  • Katt, 69 %
  • Reptiler, 43 %
  • Gnagare/smådjur, 25 %
  • Fåglar, 22 %
  • Fiskar, 11 %
  • Annan typ av husdjur, 9 %

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 13–21 februari 2023. Totalt intervjuades 3 051 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.