Svenska Brukshundklubben ställer in alla officiella tävlingar

Foto: Brukshunden

Svenska Brukshundklubben ställer in alla officiella tävlingar

Sveriges samtliga regioner är nu drabbade av coronavirusets framfart. Svenska Brukshundklubben (SBK) vill bidra till att sakta ner spridningen och har därför beslutat att ställa in alla officiella tävlingar från 1 april – 31 maj.

För att sakta ner spridningen och följa de riktlinjer som Svenska Kennelklubben satt upp har Svenska Brukshundklubbens förbundsstyrelse beslutat att ställa in alla officiella tävlingar inom Svenska Brukshundklubben från 1 april – 31 maj. Förbundsstyrelsen anser dessutom att det under rådande förhållanden inte går att genomföra officiell tävlingsverksamhet på rätt premisser. Beroende på utvecklingen kan perioden komma att förändras.

Kursverksamhet och mentaltester

Enligt de riktlinjer som nu råder anser Svenska Brukshundklubben att klubbar kan arrangera kursverksamhet i liten skala samt mentalbeskrivningar och mentaltester med begränsat antal deltagare. Arrangörer har att förhålla sig till alla de restriktioner som finns för detta.

Tungt beslut

Vi förstår att detta beslut kommer att påverka vår tävlingsverksamhet i stor utsträckning. Tävlande går miste om möjligheten att tävla och arrangörer går miste om inkomstbringande verksamhet. Vi har gjort en grundlig analys av situationen och ser ingen annan utväg i nuläget. Coronapandemin drabbar oss alla på olika sätt, och nu är det prioriterat att stoppa spridningen i så stor utsträckning som möjligt.

Vi hoppas att alla tävlande kan fortsätta träna sina hundar och komma starkare till prov och tävlingar när tävlingsverksamheten återupptas. Vi hoppas att våra lokalklubbar kan hitta möjligheter att bedriva annan verksamhet som följer de riktlinjer som råder i dag och framledes och vi ska göra vad vi kan för att vara er behjälpliga.

Läs mer här.