Stopp för hundar i skyddsrum

Bild: Adobe Андрей Семенякин

Stopp för hundar i skyddsrum

Enligt Myndigheten för samhällsskydd (MSB) och beredskap hemsida är hundar inte välkomna i skyddsrummen. Ett beslut som Svenska Kennelklubben kritiserar.

Enligt MSB är husdjur inte tillåtna i skyddsrum vilket många hund- och kattägare har reagerat på. Rådet är istället att man av hänsyn till allergiker ska lämna kvar husdjuret hemma med en matranson som räcker ”för en tid” och rotera förrådet så att fodret inte blir gammalt. Djuret ska också ha tillgång till vatten, mediciner och värme.

Hans Rosenberg, presstalesperson för Svenska Kennelklubben, är kritisk:

– Hunden är i dag en familjemedlem och man lämnar inte en familjemedlem bakom sig, säger han till TT.

I övriga samhället, till exempel i kollektivtrafiken, får man ta med sig hunden. I bussar får hundar vistas längst bak medan allergiker håller till längst fram. Hans Rosenberg menar att även skyddsrum skulle kunna delas av på liknande sätt. Det finns numera även speciella schampon som tvättar bort allergener ur hundars päls.

– Det handlar inte om att vi kräver att det ska byggas nya skyddsrum för hundar utan om att man ska kunna dela på befintliga skyddsrum, säger han.

Kennelklubben ska nu kontakta MSB för samtal om att även husdjur ska få skydd.

– Det har även startats namninsamlingar för att tillåta husdjur i skyddsrum, säger Hans Rosenberg.

Drygt en tredjedel av alla hushåll i Sverige har ett sällskapsdjur. Populärast är katter följda av hundar och akvariefiskar.

SKK uppmanar nu andra att göra sin röst hörd genom att skriva under en namninsamling för rätten att ta med sitt husdjur till landets skyddsrum Här!