Snart är det Hundens vecka!

Bild: Creative Commons

Snart är det Hundens vecka!

Den 12–18 september är det Hundens vecka, en fest i tassarnas tecken för Sveriges alla hundägare och deras hundar.

Hundens Vecka arrangeras varje år under vecka 37 tillsammans med Sveriges brukshundklubbar som bjuder in till olika roliga och kloka saker som aktiverar både hundarna och deras ägare. Förra året fanns det över 300 olika aktiviteter att delta i och det kom närmare 5 000 deltagare. I år kommer det att finnas ännu fler aktiviteter och det blir ett fantastiskt tillfälle för alla hundägare att träffas och utbyta erfarenheter och lära av varandra.

3 aktivitetstips för din hund

• Gör ett godisträd till hunden! Hitta ett träd, till exempel en tall, och kila in godis i stammen i både höga och låga gömmor. Släpp fram hunden till träden och låt den få använda sin fantastiska nos för att hitta alla godbitar.
  • Ha alltid lite godis i fickan för att kunna göra trix under promenaden.
  • Lek kurragömma. Låt en familjemedlem eller kompis springa ifrån dig och hunden och leta sedan rätt på personen.

Här hittar du alla Aktiviteter under hundens vecka