SKK-hundar trotsar trenden med omplacering

SKK-hundar trotsar trenden

Hundar registrerade i Svenska Kennelklubben, SKK, trotsar trenden med ett ökat antal omplaceringar i kölvattnet på efterfrågeboomen under pandemin. Tvärtom sjunker antalet ägarbyten för hundar som är registrerade i SKK.

SKK-hundar trotsar trenden när det gället antalet omplaceringar. Fram till den 30 september hade siffran för omplacerade SKK-registrerade hundar minskat med 8 procent, jämfört med samma period förra året. Tittar man däremot på alla hundar i Sverige har antalet omplaceringar ökat med ungefär 4,5 procent under samma period, visar Jordbruksverkets data. JBV registrerar alla hundar, oavsett bakgrund, medan Svenska Kennelklubben i huvudsak registrerar valpar uppfödda av medlemmar.

– Siffrorna understryker ännu en gång hur viktig en seriös och engagerad uppfödare är. Både för att ge valpen de bästa förutsättningarna från start och för att säkerställa att valpen får en engagerad och långsiktig ny familj, säger Svenska Kennelklubbens vd Kees de Jong.

BPH (beteende- och personlighetsbeskrivning hund) fick sig också ett rejält uppsving 2021 och antalet beskrivningar steg med drygt 26 procent till 4 240 jämfört med året innan. Ökningen av genomförda BPH ser glädjande nog ut att hålla i sig. 5 825 hundar exteriörbedömdes under 2021, upp från 943 under 2020. Exteriörbedömningarna infördes för att ersätta den exteriöra utvärdering i förhållande till hundrasens standard, som annars genomförs på hundutställningar.

Pressbild.