Skellefteå får ny träningshall

Den 16 oktober öppnade äntligen den nya inomhushallen för hundträning på Vitberget i Skellefteå som nu kommer att fyllas med träningar och tävlingar.

Skellefteå brukshundklubb har länge sett behovet av en ny inomhushall och nu har drömmen äntligen blivit verklighet. Den 1 000 kvadratmeter stora hallen har kostat ungefär åtta miljoner kronor och har möjliggjorts genom ett stöd från Allmänna arvsfonden på 4,9 miljoner kronor samt 1,6 miljoner kronor från Skellefteå kommun.

– För vår förening är det här den största satsningen som har gjorts sett till pengar, säger P-O Wallmark, projektledare från Skellefteå BK, till SvT Nyheter Västerbotten.

Skellefteå Hundungdom har varit högst delaktiga i hallens utformning och kommer att fylla den med träningar och tävlingar.

– Att träna hund på vintern har varit lite av en utmaning, men nu kan vi hålla på med lydnad, rallylydnad och agility även när det är snö ute, säger Alexandra Alm, ordförande i Skellefteå Hundungdom.

Bild från invigningen den 16 oktober.