Peter Rimsby ny tf generalsekreterare för SBK

Svenska Brukshundklubben

Peter Rimsby ny tf generalsekreterare för SBK

Peter Rimsby är från och med den 25 september tillförordnad generalsekreterare för Svenska Brukshundklubben i väntan på Helene Öbergs tillträde efter årsskiftet.

Peter Rimsbys tidigare erfarenhet som generalsekreterare vid SBK (2004–2015) innebär att han är väl förtrogen med organisationens verksamhet och kansliets uppdrag. Genom ett snabbt tillträde får medarbetare på kansliet omedelbar arbetsledning och stöttning av en erfaren ledare.

– Peter är med sin långa erfarenhet som generalsekreterare i Svenska Brukshundklubben, ett utmärkt val i den transformering och granskning som sker, i kombination med att vara den opartiska och objektiva brygga som behövs intill dess att Helene Öberg träder in i början på nästa år. Peters primära och initiala uppgift blir att arbetsleda och stötta personalen vid förbundskansliet, samt bidra till att organisationens ekonomiska situation klarläggs och stabiliseras, säger förbundsordförande Christer Erixon.

Peter bor tillsammans med sambo och två border collies utanför den lilla byn Gladsax, några kilometer nordväst om Simrishamn i hjärtat av Österlen. Efter SBK har Peter arbetat som konsult i ledarutveckling och konflikthantering, och driver också ett ölbryggeri på Österlen i Skåne.

Hemma i Simrishamn är han politiskt engagerad som ledamot i kommunfullmäktige, ersättare i kommunstyrelsen och som vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden. Dessutom är Peter ersättare i Skåneregionens hållbarhetsberedning.

– Det blir spännande att komma tillbaka till SBK under en tid, dels för att vara behjälplig med de utmaningar som SBK står för just nu, dels för att hjälpa Helene Öberg att komma in i sin roll som ny generalsekreterare i januari. SBK är en härlig organisation, låt oss hjälpas åt att få den att fortsätta vara det.