Ny ras i SBK-familjen

Vi hälsar rasen vostotjnoevropejskaja ovtjarka (VEO) och Svenska VEO rasklubben varmt välkomna till Svenska Brukshundklubben.

Vostotjnoevropejskaja ovtjarka (VEO) är en ras som skapades på 1940-talet i Sovjetunionen för att få fram hundar som var bäst lämpade som tjänstehundar för militären, gränsbevakningen, polisen och dylikt samt som klarade olika klimatförhållanden. Tysk schäferhund korsades in och även inhemska hundar av okänt ursprung men med önskat utseende. Den första inhemska standarden godkändes 1955 och den ryska kennelklubben godkände rasstandarden år 2002.

Rasen kom till Sverige 2013 och godkändes av Svenska Kennelklubben 2017. VEO är erkänd av den Nordiska Kennelunionen (NKU), men inte av den internationella (FCI).

Nu finns rasklubben under Svenska Brukshundklubbens paraply och vi hälsar den nya klubben välkommen.

Läs mer här om vostotjnoevropejskaja ovtjarka.

På rasklubbens egen hemsida kan du läsa mer om rasen: https://www.sveork.se

Denna bild och text är lånad av kopahund.se