Ny förening mot fyrverkerier

Stock.adobe.com

Ny förening mot fyrverkerier

Riksföreningen Stoppa Fyrverkerier för Privatpersoner i Sverige (RSFP) mål är att aktivt verka för ett förbud att sälja fyrverkeriprodukter till privatpersoner samt för ett förbud för privatpersoner att använda sådana produkter.

Föreningen kommer att verka för samarbete med föreningar, organisationer och privatpersoner med samma målinriktning. Förutom våra husdjur och övriga djur i naturen, så utsätts också blåljuspersonal, personskador och miljön för skada.

I en undersökning från 2020 av försäkringsbolaget If, säger 60 procent att de vill se ett förbud mot raketer på nyår. Bland hundägare vill hela sju av tio som se ett förbud. Nästan lika många hästägare (67,4 procent) och kattägare (65 procent) vill att de ska förbjudas.

Vill du göra skillnad och hjälpa till att stoppa fyrverkerier?