Nederländerna förbjuder flera hundraser

Stock.adobe.com

Nederländerna förbjuder flera hundraser

Hundar med kort nosparti. Katter med vikta öron. Flera av dessa raser kan nu förbjudas i Nederländerna. ”Inget husdjur ska behöva lida för sitt utseende”, tycker Piet Adema, minister för jordbruk, natur och livsmedelskvalitet i Nederländerna.

Den nederländska regeringen kommer därför att förbjuda flera hund- och kattraser med kort nosparti och katter med vikta öron eftersom dessa raser anses ha stora hälsoproblem på grund av sitt utseende. Förslaget innebär både innehavs- och utställningsförbud och ett handels- och importförbud.

Lagförslaget är sannolikt ett försök att täppa till ett kryphål i lagen. 2014 införde Nederländerna ett förbud mot avel och uppfödning av raser med hälsoproblem på grund av deras utseende.

Ändå importerades raserna illegalt eller köptes utomlands. Nu kan det bli olagligt att äga dem. De som redan har någon av raserna får dock behålla djuret tills det dör.

I propositionen föreslår regeringen också ett förbud mot att visa upp husdjur med denna typ av utseende i annonser eller sociala medier.

(Källa: Aftenposten)