Motala Brukshundklubb examinerade nya skrivare i rallylydnad

Foto: Christian Müller/stock.adobe.com

Motala Brukshundklubb examinerade nya skrivare i rallylydnad

När Motala Brukshundklubb arrangerade träningstävling i rallylydnad var det inte hundarna utan funktionärerna som examinerades. Målet var att auktorisera nya skrivare.

Söndagen den 5 januari arrangerades träningstävling i rallylydnad av Motala Brukshundklubb. Men det var inte hundekipagen som har störst press på sig, även om deras prestationer betygssattes. Det skriver Jennifer Mayer i Motala & Vadstena Tidning.
Anledningen till den omvända ordningen var en skrivarutbildning och att de sex nya skrivarna från fem olika föreningar examinerades genom en träningstävling.

Rallylydnad blev en officiell hundsport i Sverige först 2011. Sporten går ut på att hund och förare gemensamt genomför en bana med skyltar bestående av olika moment.
Skrivaren i rallylydnad måste vara auktoriserad vilket man kan bli efter en 2,5 timmar lång utbildning, lite övning på träningstävling och en examination av en auktoriserad domare.

Under tävlingarna är det skrivaren som noterar domarens avdrag för varje skylt och den muntliga kommentaren på helheten. Därefter summerar skrivaren poängen innan sekretariatet tar över pappret.