Loki - Årets narkotikasökhund 2022

Foto: Lisa Björk

Loki – Årets narkotikasökhund 2022

Årets narkotikasökshund, labrador retrieverhanen Loki, belönas för sin anmärkningsvärda förmåga att hitta vapen och narkotika trots ”ambitiösa försök” att förhindra upptäckt, enligt juryns motivering.

Narkotika gömd i kaffekapslar, nedfryst amfetamin och vapen gömt i en dammsugare. Det är några av de fyndsituationer då Årets narkotikasökhund 2002 nos varit avgörande. Tillsammans med sin förare Erik Furmark gjorde han sammanlagt 111 beslag under perioden 1 september 2021 till 31 augusti 2022. Det motsvarar drygt 5,2 miljoner kronor i samhällsnytta.

­– Loki är väldigt energisk. Det spelar ingen roll om det är tidigt på morgonen eller mitt i natten. Han ställer alltid upp och vill söka och jobba, det är hans främsta egenskap, berättar Erik Furmark.

Loki kom till Sverige för tre år sedan från Essex i Storbritannien, där han bodde sin första tid i en vanlig familj. För att bli aktuell passerade Loki cirka 25 testmoment på plats och väl i Sverige gick Loki och Erik en cirka sex månader lång utbildning tillsammans. Efter genomförd certifiering har de tjänstgjort de senaste två åren vid den svensk-finländska gränsen i Haparanda. Där arbetar de utomhus, även om det är minus 25 grader och blåst, och söker av fordon och resenärer. Det vill säga när de inte gör husrannsakningar, söker av bussar och tåg eller hjälper polisen i sitt arbete.

Roligaste beslaget hittills

För med sin fenomenala nos hittar Loki saker som annars är svåra att lokalisera, bland annat vapnet som gömts i en dammsugare. Det roligaste beslaget hittills är, enligt Erik, annars när de åkte på ett tips om folk som av okänd anledning befann sig mitt ute i skogen i Haparanda kommun. När de anlände till platsen drog Loki rätt in i skogen och anträffade snabbt en cannabisodling.

Beskedet att Loki är Årets narkotikasökhund känns dock fortfarande lite overkligt, säger Erik.

– Men det är självklart jätteroligt, och ett kvitto på att man gjort ett helt ok arbete.

Utmärkelsen Årets narkotikasökhund har delats ut sedan 1993 för att uppmärksamma tjänstehundarna inom Tullverket som arbetar med att hitta narkotika. Juryn består av representanter för Tullverket och Svenska Kennelklubben.