Kul vardagsträning med smarta appar

Att träna hemma tillsammans med din hund är både kul och utvecklande och med hjälp av olika appar blir det ännu lättare. Svenska Brukshundklubbens Duktig hund! innehåller till exempel massor av träningstips för alla hundägare.Precis som människor så mår hundar bra av att träna. Att få klura ut problem, bli sedda och få beröm ger en gladare jycke. Dessutom hjälper regelbunden träning till att hålla leder, ligament och muskler starka och rörliga. Det finns många olika sätt att träna på tillsammans, huvudsaken är att ni har roligt ihop. Här kommer några förslag på kul träningsappar för dig och din hundkompis.

Duktig hund!
Svenska Kennelklubben och Better Dog Academy har tagit fram appen Duktig hund! som är ett bra stöd för dig som ofta tränar på egen hand. Från och med i år har Svenska Brukshundklubben tagit över Kennelklubbens arbete med appen. Här finns över 30 filmer med tränings- och aktiveringstips plus ett tiotal filmer om att välja hundras, om hund och allergi, hur du kommer igång med din träning och mycket mer. Eftersom övningarna är indelade i tre olika avsnitt – valpträning, vardagslydnad och aktivering – är det lätt att välja vilka övningar som bäst passar er. All träning bygger på positiv förstärkning – det ska vara kul att träna ihop!

Rallylydnad App
Här kan du skapa allt från enkla träningsslingor till fullskaliga tävlingsbanor i alla klasser, från nybörjare till fortsättning, avancerad och mästare. Du kan spara dina banor i din mobil eller surfplatta eller välja att dela dem via till exempel mejl eller Facebook. I appen hittar du också de officiella rallylydnadsreglerna och momentbeskrivningar för alla skyltar.

Rallyslingan
Rallyslingan passar både om du vill tävla eller bara ha kul med din hund. Appen gör automatiskt slingor/banor efter användarens önskemål om klass, antal skyltar och så vidare. Det går också att sätta ihop och spara upp till fem egna banor. En röst på svenska guidar dig runt banan och nästa skylt syns hela tiden på mobilens skärm.

Lydnads- och Brukspoäng
Här kan du räkna fram poängen för lydnad Startklass till Klass 3 samt för Bruksprov. Appen innehåller de moment och poänggränser som SBK använder från och med 2017.

Dog Track
Här kan du lägga och följa upp dina spår och apporter med hjälp av mobilens gps- och kartfunktion. När både du och din hund har gått spåret ser du en kartbild som visar båda era spår, vilka apporter som har hittats, hur långt ni har gått samt hur lång tid det har tagit. Du kan logga väder- och vindförhållanden och du har också möjlighet att skriva egna kommentarer.

Canine of Sweden
Canine of Sweden är en växande databas där all kunskap från Sveriges hundelit samlas på ett ställe. Lär dig mer om din hund i kunskapsbanken och hitta de bästa övningarna i övningsbanken. Du kan också skapa en egen profil för din hund där du samlar information kopplad till just din hunds behov.

Fot – kommendering fritt följ
En röstkommenderings-app på svenska för träning av det fria följet/linförighet/ följsamhet enligt reglerna för 2017 i lydnads- och bruksklasserna, med inriktning «överträning», men med reglerna för respektive klass som bas. Programmen, som är unika och tas fram slumpmässigt varje gång, går att ändra genom att själv ta bort moment. Det finns också möjlighet att lägga till en slumpmässig belöningssignal och välja antalet belöningar.