Konsten att spåra

Bild: Karin Pontén

Konsten att spåra

Lär dig grunderna i personspår i Karin Ponténs och Sverker Sandbergs nya bok Konsten att spåra.

För att en hund ska må bra behöver den även mental stimulans. Ett av de allra bästa sätten är att spåra och de flesta hundar har ett naturligt spårintresse. Det finns många typer av spår, men i Konsten att spåra handlar det om att hitta vittringen i marken efter det en människa har gått där.

– Vi håller själva kurser i personspår på Lidingö Brukshundklubb och saknade enkel och

instruktiv kurslitteratur och har helt enkelt tagit fram den bok vi själva behövde. Vi är båda fotointresserade och gillar att skriva och till slut blev det en bok! säger Karin Pontén.

Förhoppningen är att läsaren ska bli inspirerad och våga ta de första stegen i spårskogen. Alla hundar kan spåra och det är en väldigt bra och enkel aktivitet att göra tillsammans med sin hund. Boken ger enkel vägledning för att komma i gång och innehåller en hel del övningar som är enkla att göra på egen hand.

Boken, som kostar 175 kronor, finns att köpa i Svenska Brukshundklubbens webbshop.