Killian räddade 18 liv i rasmassorna!

Bild: Kiril Hristov

Killian räddade 18 liv i rasmassorna!

Brandmännen Kiril Hristov och Klaes-Ola Kolberg tog på eget bevåg med sig räddningshunden Killian, utbildad via Svenska Brukshundklubben, och körde till Turkiet. Tack vare deras insatser hittades 18 personer vid liv i rasmassorna.

När jordbävningen i Turkiet var ett faktum var det många av Brukshundklubbens räddningshundförare som hade velat kunna åka dit för att göra skillnad och rädda liv. Så blev det inte. Räddningshundarna, som utbildas på uppdrag av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, är sedan några år en renodlad nationell förstärkningsresurs för urban sök och räddning.Men, en svensk räddningshund var ändå på plats: golden retrievern Killian. Husse Kiril Hristov är brandman till yrket och intervjuades i Brukshunden i nummer 4 2022.

Kiril och hans kollega Klaes-Ola Kolberg ville precis som så många andra rädda liv. En insamling av stiftelsen Blåljus i Samverkan gjorde resan möjlig och efter några långa dagars bilfärd kunde de ansluta till det bulgariska räddningsteamet på plats. Och det dröjde inte länge innan Killian gjorde sin första skarpa markering.

Hjältar värda att hylla

När de några dagar senare satte sig i bilen för den långa resan hem igen hade Killian lokaliserat inte mindre än 18 levande människor under rasmassorna, som sedan kunde grävas fram och räddas. De svenska brandmännen och Killian hyllades av den turkiska staten för sina insatser och Killian fick ett diplom för sina livräddande insatser.

– De är inget annat än hjältar, säger Ingrid Jansson på Svenska Brukshundklubben.

Blåljus i Samverkan startade ytterligare en insamling på sin Facebooksida till förmån för Kiril, Klaes-Ola och Killian efter deras hemkomst. På bara några dagar samlades 77 300 kronor in som delades ut den 20 februari. Pengarna ska gå till veterinärbesök, förlorad arbetsinkomst samt tid att läka med tanke på vad de upplevt och åstadkommit under insatsen.

Kiril Hristov, Klaes-Ola Kolberg och Killian  gästade  också TV4 Nyhetsmorgon.Se nyhetsinslaget i TV4 här.

Läs om deras livsviktiga resa i nästa nummer av Brukshunden!

Bildtext: Killian på plats bland rasmassorna i Turkiet.