Husdjurshjältar får pris

Cage with homeless dogs in animal shelter. Concept of volunteering

Husdjurshjältar får pris

Det ska löna sig att vara snäll mot djur. Idag firas tre husdjurshjältar.

Det finns de som ser när djur far illa och blir förbannade. Sedan finns det de som ser och som dessutom agerar. Purina uppmärksammar nu tre husdjurshjältar som gjort just det. En vinner bland annat 20 000 kronor för sina insatser för djur.
– Våra husdjur ger oss så mycket och vi på Purina jobbar hårt för att ge tillbaka. Vi vill uppmärksamma någon som gjort en insats för djur i sin närhet. Många av de nominerade jobbar i tysthet utan någon större ekonomisk support. Kanske kan vi genom priset Purina Nordic Pet Hero bidra till att någon av dessa hjältar kan nå ut bredare, få mer kunskap och resurser och därmed hjälpa ännu fler, säger Lotta Lindman, chef på Purina/Nestlé.

De tre finalisterna till Purina Nordic Pet Hero 2019 är:

Sindys Foundlings Djurstöd
En ideell förening som startades 2011 i Göteborg i samband med ett sök efter en bortsprungen hund. Föreningen sprider information om försvunna hundar och katter samt förmedlar djurfoder och andra förnödenheter till djuren.

Cecilia Ekdahl och hennes tre hundar, Milla, Mållgan och Mini
De tre hundarna arbetar som skolhundar vilket innebär att de motiverar elever i skolarbetet och förbättrar elevernas självkänsla. Med sitt enorma engagemang, stora hjärta och erfarenhet sprider Cecilia och hennes hundar mycket glädje hos både barn och vuxna. Utöver arbetet med skolhundarna är Cecilia Ekdahl engagerad i rasklubben Cavaliersällsskapet.

Anna Ekermalm
Anna Ekermalm har tagit hand om utstötta, skygga, bortsprungna djur i hela sitt liv och har aldrig ägt en hund som inte varit en omplacering eller en katt som inte stått under hot om avlivning eller hittats övergiven. För tillfället äger Anna Ekermalm fyra katter och två hundar där ena hunden kom från hemska förhållanden. Hon har tagit emot kattungar som skulle skjutas och såg till att de blev omplacerade eller omhändertagna vid flera tillfällen.