Hundens vecka planeras för fullt

Bild: Adobe Dennis Donohue

Hundens vecka planeras för fullt

Under Hundens vecka kan hundägare få delta i såväl föreläsningar som olika prova-på-aktiviteter som nosework och rallylydnad.

Studiefrämjandets vision är att alla hundägare ska ha ett aktivt liv med sin hund och som en extra bonus kunna bidra till en bättre folkhälsa. Förhoppningen är att hundägare runt om i Sverige får upp ögonen för alla roliga aktiviteter som erbjuds på klubbar och föreningar.

– Hunden är ju som bekant människans bästa vän och under pandemin har det blivit extra tydligt då väldigt många tvingats isolera sig från andra människor. Utomhusaktiviteter tillsammans med hunden har varit ett hälsosamt alternativ för väldigt många och det har varit stor efterfrågan på coronasäkrade hundkurser det senaste året, säger Annika Hamilton, enhetschef för Natur och Samhälle på Studiefrämjandet Stockholms län.

Hundens vecka sker i samarbete med Studiefrämjandets medlemsorganisationer Svenska Kennelklubben, Sveriges Hundungdom och Svenska Brukshundklubben och alla deras föreningar/hundklubbar som väljer att delta.

Under veckan kan hundägare få delta i såväl föreläsningar som olika prova-på-aktiviteter som nosework och rallylydnad.

– Det är våra kunniga hundklubbar som själva är med och bidrar till programmet. De sitter på värdefull expertis och vi är glada att kunna få visa upp deras verksamheter, säger Annika Hamilton. Under året har vi sett en stor ökning av deltagare på distanskursen ”Att köpa valp” vilket är glädjande då alla hundar är värda att komma till en väl förberedd ägare. Det känns också kul att kunna erbjuda alla dessa nyblivna hundägare en vecka full med aktiviteter enbart för hunden och dennes ägare.

Hundens vecka inträffar alltid vecka 37 i början av september och sker i samarbete med hundklubbar runt om i hela Sverige.