Hundar på stan stoppar buset

Hundträning på otrygga platser kan vara ett sätt att öka tryggheten. Nu har Polisen, Knivsta kommun och Knivsta Brukshundklubb startat ett samarbetsprojekt för att öka vuxennärvaron på kvällarna.

Sedan några veckor tillbaka syns hundar och deras ägare träna specialsök eller gå en kurs i hundmötesträning på de mest oväntade platser i Knivsta. Polisen och kommunen pekar ut platser där det begåtts brott. Sedan får klubbens medlemmar arrangera träffar på dessa platser under de tider och kvällar som passar dem bäst, skriver Upsala Nya Tidning.

– Vi tycker att det är helt fantastiskt att vi får vara på olika platser och göra det här, inte bara här brukshundsklubben där våra hundar är vana att vara. De får mer utmaningar när vi kan vara på andra platser och söka, säger Elsa Brahm från gruppen med specialsökhundar.

Både ungdomsgängen och andra förbipasserande verkar tycka att det är kul. Många kommer fram och frågar om de får klappa hundarna och flera hundägare har blivit intresserade av att vara med på klubbens träningar på stan.

– Hundar är kontaktytor. De är även bra mot psykisk ohälsa. Förhoppningsvis kanske fler unga också kommer hitta till hundklubbarna framöver, säger Knivstas kommunpolis Mirjam Hopstadius.

Medlemmarna i brukshundklubben hoppas också att företag och privatpersoner ska höra av sig framöver med fler tips på otrygga platser där hundklubbens medlemmar kan träna.