Hund i lägenhet

Bild: Adobe seventyfour

Hund i lägenhet

Att ha hund och bo i lägenhet kan sätta grannsämjan på prov. Därför är det bra att veta vilka rättigheter och skyldigheter du som hundägare har.

Tidningen Hem & Hyra har låtit undersökningsföretaget Skop fråga 1 000 medlemmar i Hyresgästföreningen om de har hund. Elva procent svarade ja. Blandrashundar är vanligast med labrador retriever och tysk schäferhund på delad andraplats. Även bullterrier och chihuahua är populära val för hyresgästen.

– Små hundar är till exempel vanligare i storstäder, säger Hans Rosenberg, pressansvarig på Svenska Kennelklubben till tidningen. Ett skäl är att de tar mindre plats, ofta kräver mindre av sin ägare – och har lättare att få plats på hunddagis. Men det finns inget som säger att en stor villa är bättre för jyckar än hund i lägenhet.

– De behöver inte yta att röra sig på hemma. De ska ändå inte motionera inomhus. Där är de mest stilla och sover – eller följer efter dig, säger Hans.

Sällskap är med andra ord viktigare än utrymme och att hunden får komma ut och rastas tillräckligt ofta, minst var sjätte timme dagtid enligt Jordbruksverkets allmänna råd. Ändå är nästan varannan hundägare i Hem & Hyras undersökning borta hemifrån mer än sju timmar i sträck på dagarna. Merparten har dock någon annan som tar hand om hunden under tiden.

Hem & Hyra har också gått igenom de fall i Svea hovrätt där hyresgäster har blivit uppsagda och hundar har varit inblandade. Oftast handlar det om att hunden står och skäller. Nästan lika vanligt är att grannar är rädda för hundar som får springa lösa. Andra klagomål förekommer också som hundhår i torktumlare, hundbajs på gården och dålig lukt.