Höga priser för blandrashundar

Bild: Adobe Anna

Höga priser för blandrashundar

Även om priserna på hundar överlag har ökat, har priset för blandraser gått upp extremt mycket. I dag kostar de mellan 40 000–60 000 kronor.

Rottweiler, chihuahua och Jack Russel terrier är några av de mest populära hundraserna i landet. Försäkringsbolaget Agria har tagit fram statistik som visar hur den ökade efterfrågan på hundar även påverkat inköpspriset. Från 2018 och fram till 2021 har priset på en blandrashund nästan fördubblats (93 procent) samtidigt som populära hundraser som chihuahua och Jack Russel terrier ökat med över 50 procent.
– Blandraserna har fått ny status, varför vet jag inte, men jag tror att de exponeras mer. Förr var man tacksam om man kunde sälja en blandras för en symbolisk summa, men nu kan du köpa en blandras för 40 000–60 000 kronor, säger Hans Rosenberg, presstalesperson på Svenska Kennelklubben, till Aftonbladet.

Enligt SKK måste en kennel följa ett antal lagar, regler och riktlinjer för avel, uppfödning, skötsel av hundar och registrering av valpar. Det finns en skyldighet som säljare att skriva köpeavtal och ha införskaffat besiktningsintyget som inte får vara äldre än sju dagar.

– När blandraserna gick upp i pris, tänker man som uppfödare: ”Jag har en massa krav på mig, då kan jag också ta mer betalt”. Men jag tror inte att våra uppfödare har kommit upp i de siffrorna. I stället för att hundarna kostade 18 000–20 000 så ligger man på 20 000–24 000 kronor.

Hans Rosenberg framhåller att det är fri prissättning och att säljarna får ta vad de vill för sina hundar.
– Om människor betalar 60 000 kronor för en blandras, ja, då gör de det. Jag tycker att man är dum och tror att priserna kommer att sjunka när marknaden är mer mättad och vi går tillbaka till ett normalläge igen.