Grattis Joy – Årets sociala tjänstehund

Bild: Pressbild

Grattis Joy – Årets sociala tjänstehund

Joy, en snart 3-årig labrador retriever, arbetar som terapihund med sin förare Henrik Hvid. Namnet är passande då hon sprider mycket glädje inom kriminalvården i Luleå.

Labricas Kelly Taylor som kallas för Joy har arbetat ett år som terapihund tillsammans med Henrik Hvid på häktet och anstalten i Luleå. Där arbetar även hans kollega Anna Brännström och hennes flatcoated retriever Veja, som utbildades samtidigt som Joy. Idén att använda terapihundar fick Henrik från Rättspsyket i Öjebyn, som använt terapihundar med goda resultat sedan 2016. Valet av hund bygger på erfarenheter från Rättspsyket och det blev därför en labrador retriever.

– Alla känner sig trygga med en labrador, menar Henrik Hvid.

Han ville också ha en hund som inte är alltför stor då utrymmet i häktescellerna är litet. Han valde även en ljus hund för att hunden mimik syns bättre då. Joys främsta egenskap som terapihund enligt Henrik är att hon aldrig går upp i varv utan behåller lugnet.

– En del av de intagna har dåliga erfarenheter av hundar och då är det bättre med en som tydligt visar att den inte är farlig, säger Henrik. Joy är väldigt avslappnad och klienterna kan själva ta kontakten.

Han berättar om ett tillfälle då Joy vid dagens tredje träff var trött efter de två tidigare mötena och bara lade huvudet i knät på den intagna och somnade.

– Det blev den bästa träffen den dagen, berättar Henrik.

En annan minnesvärd händelse var när Joy och Henrik träffade en tjej som suttit i häktet en längre tid.

– Hon hade hund själv och sade vid ett besök att ”När dörren gick upp och Joy kom in så återvände färgerna i mitt liv”. Det tycker jag var så fint.

Utöver att erbjuda de intagna närhet och värme så får hon dem också att komma ut och aktivera sig. Men Joy fungerar även som en isbrytare som kan öppna upp för samtal.

– Hon går rakt in i hjärtat och klienterna känner sig trygga. Många av dem ser fram emot besöken och pratar om dem efteråt med annan personal, säger Henrik.

Joy och Henrik kommer att få ta emot sitt pris på MyDog 6–9 januari 2022 på Svenska Mässan i Göteborg. Joy får ett smaskigt ben, ett vackert diplom och sex månaders hundfoder från Royal Canin samt en skön bädd från Bia Bädden. Agria Djurförsäkring skänker 20 000 kronor som går till en organisation som pristagaren väljer. Årets pristagare har valt att skänka pengarna till Svenska Hundskyddsföreningen Hundstallet. Juryn bestod av Kees de Jong, Annika Klang och Hans Rosenberg från Svenska Kennelklubben.