Gotland får sin första hundhall

Bild: Adobe danielajuwan

Gotland får sin första hundhall

Visby Brukshundklubb får stöd från Arvsfonden på drygt 2,6 miljoner kronor för att bygga om ett gammalt svinstall till hundhall.

Projektet görs i samarbete med Gotland Grönt Centrum och den generösa summan ska delfinansiera hallen som möjliggör hundträning året om. Synnöve Rask, ordförande för Visby Brukshundklubb, är glad över beslutet.

– Det är verkligen på tiden att Gotland får en hundhall, det behövs här. Resten av landet har, men det här blir den första på ön, säger hon till Gotlands Tidningar. I bästa fall kan vi börja använda hundhallen om ett år, men vi hoppas så klart att det blir klart tidigare

Inomhusträning är en förutsättning för klubbens utveckling av verksamhet för unga och Synnöve hoppas att möjligheten att kunna träna och tävla året om ska locka fler till klubben. Hundhallen, som blir utrustad med konstgräs, kommer att ligga i Roma och vara öppen för alla Gotlands hundengagerade.