Fler onödiga veterinärbesök

Veterinary examining puppy dog

Fler onödiga veterinärbesök

Många nya djurägare går i onödan till veterinären vilket gör att försäkringarna riskerar att bli dyrare, enligt flera bolag. Ofta handlar det om oerfarna djurägare som saknar grundläggande kunskap om sina djur.

Under pandemin passade många på att skaffa ett nytt husdjur. I fjol rapporterade 45 procent av medlemsföretagen i Svensk djursjukvård ett ökat antal patientbesök. Motsvarande siffra för 2020 var 32 procent, rapporterar Dagens Nyheter. Veterinärer runtom i landet har de senaste åren märkt av ett avvikande besöksmönster.

– Många verksamheter går redan på knäna, djuren blir fler men inte vi. Vi har hittills lyckats hålla våra öppettider, men många akutverksamheter har ofta varit tvingade att minska eller stänga sina akutintag, säger Marie Jury, veterinär och vd på Väsby djursjukhus, till tidningen.

Även Patrik Olsson, affärsområdeschef för smådjur på försäkringsbolaget Agria, märker av okunskapen bland djurägare. Han berättar för tidningen att hundägare gått till veterinären med djur som haft ryckningar – men att det i sin tur visat sig att hundarna sovit och drömt.

– Vi märker, utan att dra alla över en kam, att många av de nya djurägarna är väldigt okunniga. Som ägare har man ett ansvar att ta reda på vad man själv kan göra för att hjälpa sitt djur, Det finns mycket kunskap att hämta både på nätet och hos uppfödarna.

Adobe goodluz.