Falskt alarm om svensk smittad hund

Nyligen larmades det om att en svensk hund skulle smittats av den misstänkta norska sjukdom som krävt många hundars liv. Det visade sig dock att hunden inte alls var svensk eller ens skandinavisk. Hunden avlivades på grund av en kronisk sjukdom och saknade alltså all koppling till den fruktade tarmsjukdomen.

Antalet sjukdomsfall i Norge har minskat på senare tid och Norska Kennelklubben har nu hävt stoppet för utställningar, prov och tävlingar. Bland annat då man sett att det inte verkar finnas någon större smittrisk hundar emellan. I några av de fall där djur insjuknat har man haft flera hundar i samma familj som inte har smittats.

Detta har i sin tur fått Svenska Kennelklubbens centralstyrelse att också ge tummen upp för norska hundar i svenska arrangemang. Beslutet gäller från och med 1 oktober.

Beslutet har rivit upp starka känslor då man menar att man inte borde häva stoppet innan man vet varför hundarna insjuknat.