EM Draghund flyttas från Falun till Åsarna

Foto: Björn Flaschen

EM Draghund flyttas från Falun till Åsarna

En grön vinter gör att mästerskapet EM Draghund måste flyttas från Faluns idrottsarena Lugnet till Åsarna. Det finns flera sätt att ta sig hit, till exempel med ”Snötåget” som avgår från och till Mora och Östersund via Åsarna varje dag under EM-veckan.

­– Det var ett tufft, men till slut oundvikligt beslut att ta. Att ställa in hela EM är det sista vi vill. Istället har vi hittat bästa möjliga alternativ till Lugnet, nämligen Åsarna. Här finns både gott om snö och stor erfarenhet av att ordna draghundstävlinga­r. Åsarna IK med skidkungen Thomas Wassberg i spetsen är helt med på noterna och ser fram emot att välkomna både förare, hundar och publik! säger Bengt Pontén, tävlingsledare för eventet och medlem i arrangörsklubben Södra Dalarnas draghundsklubb.