Digital utbildning för nya hundägare

Stock.adobe.com

Digital utbildning för nya hundägare

Med Svenska Kennelklubbens digitala hundägarutbildning får du som nybliven hundägare hjälp att lägga en god grund för ditt liv tillsammans med din nya hund. Kursen vänder sig både till dig som får hem en valp och till dig som tar över en vuxen hund.

Sommaren är en tid då många små valpar kommer till sina nya familjer. Förhoppningsvis har valpen köpts från en seriös uppfödare som gärna svarar på alla de frågor som nya hundägare kan tänkas ha. Trots det kan det även vara en trygghet att ha gått en kurs och få all information samlad.

Svenska Kennelklubbens hundägarutbildning är en digital självstudiekurs som tar cirka 1–2 timmar att genomföra. Den går bland annat igenom hur du kan tänka när du får hem din nya valp och ger dig goda råd inför framtiden. Kursens innehåll omfattar:

• Hur du får en bra start tillsammans med din hund
  • Kunskap om hur du sköter om din hund
  • Information om vilka skyldigheter du har som hundägare
  • Goda råd för att du ska hitta rätt i ditt hundägande
  • Tips på övningar och aktiviteter som du kan göra med din hund

Du kan läsa hela kursen på en gång eller dela upp den på flera tillfällen under de två månader som kursen är tillgänglig efter köp.

– Köpet av en hund innebär inte bara att du utökar familjen med en ny medlem. Det innebär även att du tar på dig ett ansvar för de kommande 10–15 åren. För att göra livet tillsammans så givande som möjligt för alla parter, är förberedelse och utbildning en present som varje ny hundägare bör ge sig själv, säger Janina Pfalzer, presstalesperson på Svenska Kennelklubben.

Utbildningen köps i Mitt SKK och kostar 375 kronor för medlemmar i Svenska Kennelklubben och 475 kronor för icke-medlemmar.

Läs mer om hundägarutbildningen här.