Cocos motiverar och lindrar ångest

Foto: Patrik Bergenstav

Cocos motiverar och lindrar ångest

Glädjespridaren Cocos, en sexårig staffordshire bullterriertik, tog emot utmärkelsen Årets sociala tjänstehund med ett brett staffe-leende, som sig bör.

– Det är fantastiskt och omvälvande. Ett kvitto på att många års träning har gett resultat, säger matte Cilla Cannerheim i Bollebygds kommun.

Under de senaste åren har Cocos hjälpt två hemmasittande elever att börja gå till skolan igen. Cocos, eller Te Ora Magic Shadie Ladie som hon heter i stamtavlan, börjar sin arbetsdag med att motivera eleven att ta sig ur sängen, klä på sig och gå till skolan. Att göra det sida vid sida med en fyrbent vän ger den extra trygghet som så väl behövs.

Cocos är sedan med på lektionerna fram till lunch, vilket hjälper eleven att fokusera. Hon har även en lugnande inverkan och larmar om eleven är på väg att få en ångestattack.

Wilgot, 14 år, är en av eleverna som nu går till skolan igen tack vare Cocos:
– Det bästa med Cocos är att hon är så lugn. Hon liksom tar över min ångest, säger han efter att ha funderat en stund.

Att kärleken är besvarad är tydligt. När Cocos får syn på Wilgot ylar hon av glädje.

Cilla och Cocos brukar också besöka ett äldreboende i Göteborg, ett par gånger i veckan.
– De gamla lyser verkligen upp när Cocos kommer dit. Hon väcker gamla minnen till liv och det händer att personer som varit tysta länge börjar prata tack vare henne, berättar Cilla.

Cocos går promenader och spelar spel med de äldre vilket brukar leda till många glada skratt.
– Hennes favoritspel är Yatzy! Hon kastar tärningarna, räknar prickarna och bär tillbaka tärningarna till deltagarna.

För Cilla var valet av organisation som får motta Agria Djurförsäkrings bidrag på 20 000 kronor, givet.
– Jag tillhör själv Svenska vård- och terapihundsföreningen och de gör ett viktigt jobb. Jag hoppas att pengarna kan ge aktiva team chansen till fortbildning för att utvecklas ännu mer.

Juryns motivering:
”Cocos, staffordshire bullterrier tik, är utbildad besöks-, terapi- och pedagogisk tjänstehund. Cocos har under flera år arbetat i Göteborg på äldreboenden med dementa personer.
Cocos närvaro ger personer motivation, ångestlindring och fokusering.
Hon får sin utmärkelse för att ha hjälpt ungdomar, äldre och deras omgivning till en ljusare och mer meningsfull tillvaro i en tid som varit extra tuff för människor med särskilda behov.”

Juryn bestod av Lena Heimlén samt Hans Rosenberg och Ulf Uddman från Svenska Kennelklubben.

Eftersom Stockholm Hundmässa är inställd fick Cocos ta emot sitt välförtjänta pris på hemmaplan, coronasäkert utdelat av Västra Kennelklubbens ordförande, Liz-Beth Liljeqvist. Cocos fick också ett stort, smarrigt tuggben, en skön Biabädd samt en årsförbrukning av foder från Royal Canin.

Foto: Patrik Bergenstav