Bruse hittar nödställda till sjöss

Bild: Niklas Kämpargård

Bruse hittar nödställda till sjöss

Bruse är ensam sjöräddningshund i Västerås där tre olika besättningar turas om att jourbemanna räddningsbåtarna var tredje vecka. – Lyckan och belöningen när man hittar en nödställd person gör det lätt att fortsätta, säger husse Christian Björses.

Bruse älskar att träna och jobba med nosen oavbrutet tills han hittar det han söker. Han är tränad att markera på mänsklig doft, oavsett den kommer från sjöbotten eller från en ö där en skeppsbruten person söker skydd från vinden.

Sedan drygt fem år tillbaka är Christian ideell sjöräddare i Västerås. Dessutom är han hundinstruktör inom Svenska Brukshundklubben, med lång erfarenhet av att utbilda hundar och hundförare för sök- och räddningsarbete inom såväl sjöräddningssällskapet som MSB – Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

För fem år sedan beslutade MSB att lägga ner den internationella SAR-enheten (Search and rescue) för att istället fokusera på sökinsatser på svensk mark. Det var då Christian bestämde sig för att engagera sig i Sjöräddningssällskapet och snabbutbilda Bruse till sjöräddningshund.

– Det går fort att ställa om en räddningshund till en framgångsrik sjöräddningshund. Så länge hunden och hundföraren är bekväma med att arbeta från en gungande båt. En sjöräddningshund måste kunna fokusera och söka också när förutsättningarna är som sämst.

Mycket arbete och träning

Utöver jourbemanningen var tredje vecka övar Christian och Bruse på olika sökmoment, snudd på varje dag. Det är inget krav från Sjöräddningssällskapets eller Brukshundsklubbens sida. Det är snarare något som Christian och Bruse vill göra. En hund som uppskattar att jobba måste nämligen få utlopp för det på samma sätt som en människa gör det som han eller hon mår bra av. Sedan är det såklart skillnad på hundar och hundar. För Christian är SSRS en del av livet.

– Lyckan och belöningen när man hittar en nödställd person gör det lätt att fortsätta. Jag gillar att göra nytta och trivs med att se hur hunden kan göra skillnad mellan liv och död.

Träna hunden på egen hand:

Christians bästa tips för att få hunden att börja söka efter sådant som du vill att den ska söka efter är att be en familjemedlem att gömma sig i skogen när du och hunden tar er promenad. Då kommer hunden att nosa runt som vanligt och plötsligt hittar den favoritpersonen gömd i diket bredvid. Med rätt uppmärksamhet och glada tillrop kan det räcka för att hunden ska förstå att den kan använda näsan till att leta efter personer som den gillar.