Beredda att avliva friska hundar

Adobe Евгений Бахчев

Beredda att avliva friska hundar

Alltfler vill göra sig av med sina pandemihundar. I början av sommaren hade landets tre Hundstall tagit emot 230 hundar. 2021 låg siffran totalt för hela året på 185, enligt TV4.

På Hundstallet utanför Staffanstorp har problemet blivit mycket påtagligt. Här finns inga platser längre tillgängliga.

– Oftast är de verkligen desperata efter hjälp, det har varit veterinärkliniker som hört av sig om familjer som är beredda att avliva en helt frisk hund. Det är väldig, väldigt hemskt, säger Frida Andersson, omplaceringsansvarig, till TV4. Samtidigt är jag glad över att folk faktiskt hör av sig och söker hjälp eftersom alternativet är värre.

Anledningen till att så många nu väljer att göra sig av med sina hundar tros delvis bero på att de inte får ihop vardagen. Men Janina Pfalzer, presstalesperson på Svenska Kennelklubben, tror även att bristande hundvana kan spela in.

– Många hundar är runt ett år, i slyngelåldern, och förmodligen ganska jobbiga. Man kanske inte är en van hundägare och vet inte att det här är en fas som man måste gå igenom, utan tänker bara att ”jag klarar inte av det här”.

Eftersom problemet har blivit så stort kommer Svenska Hundskyddsföreningen nu att bygga ut sin verksamhet för att kunna ta emot fler hundar.

Genrebild.